Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefon  882 042 371

Kiedy dziecko może zacząć uczyć się języka obcego?

Dzieci zmieniają się tak szybko, że czasami nie jesteśmy w stanie za nimi nadążyć. Z tym dynamicznym rozwojem wiąże się zdolność zapamiętywania - to okres, w którym nieustannie uczy się ono nowych rzeczy, jego umysł musi więc być dostosowany do ciągłego przyswajania informacji. Z tego powodu wielu rodziców postanawia wykorzystać ten czas, zapisując dziecko na dodatkowe kursy języków obcych. Skąd jednak możemy wiedzieć, jaki wiek jest odpowiedni na rozpoczęcie nauki?

Najlepszy czas na rozpoczęcie nauki języka obcego przez dziecko

Dzieci przyswajają sobie języki obce na dwa różne sposoby. Są to:

  • sposób symultaniczny - odnosi się głównie do dzieci dwujęzycznych. Najlepsze skutki osiąga się dzięki niemu wtedy, gdy dziecko rozpocznie naukę drugiego języka jeszcze przed ukończeniem trzeciego roku życia.
  • sposób następczy - inaczej sposób sekwencyjny. Polega on na rozpoczęciu nauki drugiego języka w momencie, gdy dziecko włada już językiem ojczystym na tyle dobrze, by płynnie się w nim komunikować.

W rzeczywistości nie ma ustalonego wieku, w którym dziecko powinno zacząć uczęszczać na kursy języka obcego. Indywidualne określenie odpowiedniej pory jest przede wszystkim zależne od tego, czy dziecko wykazuje jakiekolwiek chęci do nauki. Jeżeli nie jest zainteresowane językami obcymi i buntuje się przeciwko lekcjom, nie warto go do nich zmuszać. Jeżeli rozważamy rozpoczęcie nauki, powinniśmy na samym początku po prostu umożliwić ją dziecku - potem zaś obserwować, jak się z nią czuje i w jaki sposób przyjmuje lekcje. Jeżeli będzie uczyć się z ochotą, możemy kontynuować kurs. Jeżeli jednak nudzi się lub denerwuje, a nauka nie przynosi efektów, warto odłożyć edukację na inny czas. Nie szukajmy uniwersalnych sposobów - zamiast tego uważnie obserwujmy swoją pociechę.

Nawet jeżeli dziecko rozpoczyna naukę w późnym wieku przedszkolnym, warto pomagać mu w przyswajaniu nowych słów poprzez oswajanie go z dźwiękami charakterystycznymi dla danego języka. Dzięki temu wcześnie zacznie ono rozróżniać akcenty, co pozytywnie wpłynie na jego naukę języków obcych w późniejszych latach. Pamiętajmy też, by stosowane przez nas pomoce naukowe były dostosowane do wieku dziecka - zamiast słowników i repetytoriów zaopatrzmy je w książeczki z obrazkami czy gry edukacyjne. Warto też sięgać po źródła czysto rozrywkowe, takie jak bajki czy piosenki w danym języku.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.